Ste se kdaj vprašali, kako lahko določenim podjetjem uspeva graditi močno skupnost, ne da bi pri tem pozabili na poslovne cilje?
Kako ohranjati poslovno odličnost, hkrati pa biti pozoren na medčloveške odnose in sproti reševati izzive?
Odgovore na ta vprašanja smo iskali v delniški družbi M SORA v Žireh, ki velja za zanimiv primer skupnostne ekonomije.
Pogovor z direktorjem dr. Alešem Ugovškom nam je ponudil dragocene vpoglede na več področjih. Izstopala so naslednja: vodenje s posluhom, jasne vrednote, vlaganje v zaposlene, transparentna komunikacija.
Vodenje, ki spoštuje in vključuje
Aleš Ugovšek izstopa kot voditelj, ki se trudi živeti, kar govori. V praksi se to najprej kaže v pozitivnih in preprostih dejanjih, kot so iskren nasmeh, pozdravi, spoštljivost do obiskovalcev in zaposlenih (na primer, vsem nam je odpiral in pridržal vrata), pa vse do ključnih stvari, kot je poudarek na identiteti in pripadnosti, viziji, strateških sklopih in načrtovanju, ki vključuje celotno skupnost.
Njegovo delovanje temelji na načelu »zmagaš – zmagam«, tako med zaposlenimi, kakor tudi navzven – v sodelovanju s sorodnimi in konkurenčnimi podjetji ter z lokalno skupnostjo. V tem vidi predvsem priložnost za lasten napredek: »Ljudi in kulture nam ne more nihče ukrasti.« Posebej poudarja pomen pripadnosti in povezanosti: »Graditi na pripadnosti pomeni, da sem ponosen, da delam v M SORI.«
Vrednote in dolgoročni razvoj
M SORA temelji na šestih vrednotah, ki jih Aleš Ugovšek z ekipo nenehno komunicira znotraj podjetja, da bi okrepil povezanost in pripadnost zaposlenih. To so: pripadnost in povezanost, varnost, zanesljivost, gospodarnost (zdrava kmečka pamet), razvoj in skrbnost. Te vrednote so pomembne tudi pri zaposlovanju – s kandidatom z zelo drugačnimi vrednotami bo na dolgi rok težko sodelovati.
Plača je higienski standard, ki pa mora biti osmišljena in ovrednotena, saj delavcem po drugi strani sporoča tudi, da je rezultat njihovega dela.
Ugovšek je v letu 2024 prevzel podjetje z dolgo zgodovino in se drži miselnosti premišljenega, dolgoročnega in trajnostnega razvoja. Raje imajo postopno rast in utrjevanje dobička, kot pa hitre in nestabilne skoke, k čemur sodi tudi nenehno stremljenje k bolj povezani strukturi.
Transparentnost je po njegovo za podjetje zelo pomembna, saj je del varnosti in je povezana s spoštovanjem in komunikacijo. Ni pa enostavna, kajti za razliko od netransparentnosti vzame veliko več energije in časa, zahteva argumentiranje stališč in ukvarjanje s čustvi.
Vlaganje v talente in razvoj zaposlenih
»Zakaj ne bi talentov, ki jih imajo doma, naši delavci vnovčili tudi v službi?« V M SORI verjamejo v svoje zaposlene in jim prisluhnejo.
To se odraža tudi v praksi: zaposlena v nabavi je danes vodja trajnosti, delavka, ki je razmišljala o odhodu, je po pogovoru dobila bolj odgovorno delovno mesto in bo nadaljevala z izzivi na področju, ki jo veseli.
Podjetje krije stroške razvoja kompetenc, vodje so se udeležili vodstvene akademije, v primeru težav pa ponudijo in celo plačajo stroške terapije. To poudarja široko vizijo in inovativnost vodstva, ki želi povezati tako posamezne enote kot podjetje v celoto.
Komunikacija kot ključ
Komunikacija je v M SORI ključna in se kaže na več ravneh:
- Osmišljanje sprememb: dobra komunikacija pred vsako spremembo preprečuje skrivni upor in pospešuje sodelovanje.
- Transparentnost in večsmerna komunikacija: redni, kratki jutranji »briefingi« v delavnicah, vidnost ključnih podatkov na tablah, sledljivost procesov in produktov, tedenski sestanki z vodji enot. A izzivov na področju komunikacije ne zmanjka: ti so na primer nesporazumi med delavci ali v odnosu do strank.
- Njihov »zakaj«: nenehno ga prevprašujejo in sodelavce spodbujajo z vprašanjem: »Kaj je tisto, zakaj je vredno sodelovati z nami in plačati tudi večjo ceno?«
Organska struktura in coaching pristop
Podjetje M SORA je kot drevo z močnimi koreninami (šest vrednot), deblom (strateški sklopi) in vejami (enote), kar ponazarja organsko rast in povezanost.
Aleš se kot direktor izogiba delovanju od zgoraj navzdol ter raje posega po coaching pristopu: povezuje, osmišlja, postavlja vprašanja, kaj in kako bi lahko izboljšali. Ta pristop zahteva več energije, a je vreden truda. Ima tudi bogate pretekle izkušnje z vodenjem dogodkov in moderiranjem. Vodenje mu leži, pri tem pa ga je oblikovala tudi izkušnja – izčrpanosti in izzivi v družinskem življenju – iz katerih se je naučil postavljati meje glede na prioritete in osebne vrednote.
Skrb za lokalno skupnost
M SORA je močno povezana z Žirmi in okolico, od koder prihaja večina zaposlenih. V to skupnost vračajo del dobička, soustvarjajo kulturne dogodke, povezujejo ljudi v skupnosti, kar poudarja njihovo zavezanost okolju, v katerem delujejo. Eden od njihovih izzivov je tudi povezovanje okoliške podeželske mladine.
Naj se sliši
Aleš Ugovšek je odprt za obiske in širjenje konceptov skupnostnega dela, saj svoje poslanstvo vidi v krepitvi ne le primarnih skupnosti, temveč tudi širše. Kot pravi: »Kar se danes pogovarjamo, presega meje posla, ampak to se mora slišati navzven.«
Povezovanje in sodelovanje podobno mislečih so ključni za širjenje kulture skupnostnega dela in ekonomije.

Obisk smo izvedli kot del študijskega krožka Skupaj za boljše skupnosti.





